Zo maak je de beste call to action voor je presentatie

Presentatietips
Klariska ten Napel
Trainer en coach

Je hebt een aangrijpend verhaal over jouw stichting. Of een geweldig idee voor een gezondheidschallenge voor je medewerkers of voor een robot die je wc schoonmaakt. Maar hoe krijg je mensen daarvoor in beweging na je praatje? Vaak gaan presentaties uit als een nachtkaars. In de hoop dat het publiek zelf maar snapt wat er van ze wordt verwacht. Dat hoeft niet zo te zijn. Je kunt met de juiste call to action mensen direct naar jouw webshop laten gaan. 

Bereid je goed voor 

Een goede voorbereiding is het halve werk. Een beetje cliché, maar zo werkt het wel. Al helemaal als het gaat om het einde van je presentatie. Want die moet je maximaal benutten om mensen in beweging te krijgen. Je werkt toe naar een stevige call to action: een oproep aan je publiek om in actie te komen. Je wil dat je luisteraar iets gaat doen. Jouw product koopt. Of je idee omarmt. Daarvoor moet jij je in je publiek verplaatsen.

Ontdek wat je publiek tegenhoudt om ‘ja’ te zeggen

Zoek uit wat obstakels zijn voor je luisteraars. Weet je niet waar je moet beginnen? Volg dan dit stappenplan. Dan heb je binnen no-time een activerende call to action waarmee je jouw presentatie kan eindigen. 


Stap 1: Ga op zoek naar de offers en risico’s voor je publiek:

  • Wat vraag je van je publiek om op te geven?

  • Hoeveel tijd en geld gaat het je publiek kosten om jouw idee te omarmen?

  • Welke idealen of overtuigingen zullen ze moeten loslaten?

  • Welke risico’s zullen ze gaan lopen?

  • Welke confrontaties zullen ze aan moeten gaan?


Stap 2: Bedenk hoe jij deze redenen, angsten, obstakels en onduidelijkheid weg kunt nemen voor je publiek. 


Stap 3: En bedenk dan nu wat jouw oproep het publiek oplevert: 

  • Welke voordelen zullen mensen krijgen als ze ingaan op jouw oproep? 

  • Hoe zal dit hun leven positief kunnen beïnvloeden? 

  • Hoe zal dit de wereld of andere mensen positief kunnen beïnvloeden?

Gebruik de 5 H’s voor een overtuigende call tot action 

Je presentatie eindigen met actie? Gebruik dan de 5 H’s zodat jouw publiek direct om is. Want hoe overtuig je dan jouw medewerkers voor die gezondheidschallenge van je bedrijf? Helderheid helpt je. Kun jij jouw oproep samenvatten in een paar zinnen? Check dan nog even of de 5 H’s in jouw call to action zitten, want dan ben je klaar om overtuigend te eindigen. 

  • Hart 
    Probeer het hart van je publiek te raken. Je kunt hier ook een foto of filmpje van frisse en gezonde mensen gebruiken. Zo zet je jouw  boodschap extra kracht bij. 

  • Hoop 
    Geef mensen hoop. Door gezonder te leven hebben jouw medewerkers een betere concentratie op het werk. Maar dat niet alleen: ze zullen zich gewoon fitter voelen, beter in hun vel zitten. En dat zal hun omgeving merken en waarschijnlijk ook aanmoedigen gezonder te gaan leven. Het leven wordt gewoon beter. Dat is toch geweldig nieuws? Dus zorg dat jouw call to action perspectief biedt. 

  • Hem/Haar 
    Jij zult je gezonder voelen. Hoe persoonlijker, hoe meer actie. Je mag je publiek direct aanspreken en zeggen wat iedere medewerker mag doen. Dat betekent dat je ´jij´ zegt. De keuze van jouw medewerker nu om mee te doen met de bedrijfschallenge zorgt voor een gezonder leven van hem of haar. 

  • Haalbaar 
    Maak het concreet en haalbaar. Hoeveel minuten per dag kost het jouw medewerker om bijvoorbeeld meer te bewegen? Knip de doelen op in kleine stukjes. Dan haal je direct de obstakels voor het dagelijkse leven weg. Ineens heb jij een hele redelijke oproep. 

  • Hier & Nu 
    Geef mensen de kans om direct te reageren. Hoe korter de tijd tussen call to action en de reactie, hoe meer mensen zullen aanhaken. Sommige mensen zijn snelle beslissers. Anderen willen eerst even nadenken of overleggen. Dat kan zelfs in het moment zelf. Denk ook aan de logistiek: moeten mensen naar je website? Heb je een inschrijfformulier? En pennen?